bjergko
3. uge
valmuemark

elendig cykelrute

Du kan se mere fra sommerferien på de
her link.

klik på billedet
aakande

Mandag den 2 juli
Så er vi i Tjekkiet, og efter en fantastisk smuk køretur gennem Østrig med de sirlige boliger, de små biler og de gode veje, opdager man hurtigt, at her var forholdene anderledes.

Men naturen er helt i top, og der er meget af den. Fra campingen vi ligger på er der udsigt til de store skove - Bömerwald - og bakkekammen som var/er grænsen til det forjættede land.

Og vejret var li'som vi har mærket til det flere gange på turen, dejlig varmt og ind i mellem nogle ordentlige tordenskrald og regnvejr der vel noget.
Sådan var det osse i går aftes og det regnede stadig om morgenen. Vi lå lige der hvor vandmasserne skulle løbe forbi på vejen ned til søen, så teltet var totalt undermineret og det føltes nærmest som vi lå oven på en vandseng. Der var flere cm. vannd i mellem teltet og underlaget, men ikke noget inden for.

For første gang på turen kommer vi ud på rigtig skrappe bakker, vi har afholdt os fra bjergene både i Schweiz, Tyskland og Østrig.

Vi ligger igen ved en sø som giver vand til selveste vltava floden som senere løber igennem Pragh og endnu senere bliver til Elben.

Her er rigtig mange der har cyklerne med på ferien og der er cykleruter allevegne. At de så ikke allesammen var lige gode og vi heller ikke fandt alle afmærkningerne gjorde, at vi fik nogle gevaldige oplevelser! Og vi trak op af mange bakker og kørte mange kilometer på hjulspor hen over græsmarkerne, så vi så meget vi ellers ikke ville ha' gjort bekendskab med!

en af de ringere cykelruter skoven var fyldt med blåbær
færgen til frymburk is og cafe latte
på vores runde var vi med et par små færger over på den anden side
mens vi venter på færgen var det godt med en is og en latte
sejltur over søeeen
frymburk camping
campingpladsen frymburk ude fra søen kirsten og de andre turister med færgen
camping fryburk
river rafting
vores plads på frymburk camping river rafting på vlatava

chesky krumlov

Tirsdag den 3. juli
Dagens cykeltur til Chesky Krumlov var absolut turens skrappeste. Hele vejen var det op og ned af "krappe" stigninger, helt op til 16%, men det gav jo osse nogen seje nedkørsler. 60 km/timen var jeg oppe på, ikke siden vores tur i England har vi været ude for noget lignende.

Var turen til chesky krumlov en alvorlig udfordring, så blev hjemturen helt uden for kategori, og langt fra vores formåen!
Vi tog cykelruten retur til frymburk, men det fortrød vi tusind gange. Den var så skrækkelig! Vi kunne simpelthen ikke cykle på den, underlaget var helt ødelagt af alt det vand, der løb ned af bakkerne når det regnede.

Så vi vandrede og slæbte cyklerne op af kilometerlange bakker. Det var det værste, men det næstværste var, at vi heller ikke kune køre ned af bakkerne, men måtte kapitulere og trække videre med cyklerne.

Heldigvis skulle vi krydse en landvej med asfalt, og så kan det nok være vi kom op på cyklerne igen.

Som om det ikke havde været en hård nok tur, nåede vi osse at køre forkert, men vi opdagede først at vi skulle have drejet nede i bunden af den lange 13% bakke vi havde knoklet os op af.
"jeg nægter at køre ned igen" var Kirstens kommentar, så vi fortsatte og kom da osse til Frymburk uden yderligere stradbadser.

chesky krumlov chesky krumlov var en smuk gammel by med masser af turister gennem gaderne
chesky krumlov floden gennem chesky krumlov
cafe i chesky krumlov
vlatava gennem chesky krumlov
flemming på cykelvandring
hotellet med udsigten
vandretur med cyklen
hotellet med den flotte udsigt over most

panorama most
panorama billede over most

Onsdag den 4. juli
Frymburk og omegen var en rigtig god oplevelse, men denne onsdag var planlagt til at køre videre op i Tjekkiet. Forbi Plzen og videre mod en sø, jeg havde udset med campingplads og det hele.
Til at starte med var det en dejlig afvekslende rute med landeveje, som var meget lig dem vi havde kørt på de sidste par dage.

Men jo nærmere vi kom dagens mål, des kedeligere blev terrænet og da atomkraftværkerne dukkede op tæt ved den udsete campingpladsblev vi hurtigt enige om at her ville vi ikke være. Så vi kørte ind til Most og tog en overnatning på luksushotel.
Det var super og så kostede det bare 400 dkr. for det skønne værelse med pragtfulde senge!
Til middagen i hotellets restaurant fik vi feriens største og eneste store bøffer, vi skulle jo bruge vores tjekkiske penge, når vi nu kørte videre.
Vi var tæt ved grænsen, så det var ingen sag at køre videre ind i Tyskland næste formiddag.

domkirken i wittenberg

Torsdag de 5 juli
Nana er sat til at finde vej til Coswig, oppe ved Elben, hvor vi vil finde en camping, og Nana peger på Drückenkopf lidt uden for Lutherstadt Wittenberg.
Det var en camping efter vores smag og vi booker os ind for de næste 3 dage

Fredag den 6. juli
Vi har nogen indkøb vi skal have overstået og Luthers kirke i Wittenberg skal vi bestemt osse ind og se.
Vi fik købt kort, både over området og en kortbog med hele tyskland.
Med det lokale kort på styrtasken og det gode vejr over os begav vi os ud på dagens cykeltur. Vi havde planlagt en runde ude på landet nord for Wittenberg, men igen kører vi forbi cykelruteskiltene, og ender i Coswig! Vi skulle slet ikke den vej

Lørdag den 7. juli
Cykeltur på Dübener heide.
Det varede nogle timer inden vi kom op på cyklerne og kom ud og køre på luther radweg. Det blev feriens fladeste cykletur, og selv om vi kunne se rigtig langt kørte vi igen uden for den afmærkede cykelrute.
Bortset fra billedet med åkanderne i gadekæret har vi ikke et eneste billed fra turen, men vi har et indre billed vi sent vil glemme. Da vi endelig fandt den rigtige rute igen fandt vi osse dagens frokost restaurant. Vi fik en lækker sommersalat, med tilhørende stendød høne, som skulle repræsentere dagens proteiner! Noget sejere skal man rejse langt for at få i munden, den var uspiselig!
Vi havde 25 km. tilbage til vores telt da det begyndte at dryppe fra skyerne og ret hurtigt var vi nødt til at trække i fuldt regnvejrs udstyr, inclusive plastikposer på fødderne for her mødte vi "styrtregnen"!

Søndag den 8. juli
Vi skal på en 300 km. lang tur i pandabilen op til søerne i nærheden af lübeck. Vi har slået motorvejen fra på GPS-en så det bliver en rigtig fin tur på de tyske landeveje. Vi hyggede os, solen skinnede og rovfugle i snesevis viste vejen! En tranefamilie var ikke kommet med op til de svenske søer, men spankulerede rundt på en tysk mark, hvor der osse gik mange storke.
Vi finder frem til ratzeburg, og kører ind på campingpladsen, der ligger lige ned til søen. Det er næsten som på en svensk camping, med søudsigt og vilde kaniner.

Mandag den 9. juli
Vi er blevet enige om, at det bliver vores sidste cykeldag på den her ferie, og vi er på en meget fin rundtur i islandskabet omkring ratzeburger see.
Vi genser elbe-lübeck kanalen som vi for nogle år siden kørte af, hele vejen fra lübeck til elben.

Tirsdag den 10. juli
Nu skal vi bare hjem, men inden færgen skal vi lige proviantere sprut. Det bli'r dog ikke til ret meget for Kirsten vil ikke være med til at bagruden bli'r dækket, så det blev bare til nogle få kartonner vin, men noget af en oplevelse at handle på scanlines kæmpe færgebutik

alteret
campingpladsen i ratzeburg
gadekæret med åkander
gangbro over elbenkanalen ratzeburg
gangbro over elbenkanal   kirsten studerer kortet
domkirken i ratzeburg cykelvejskilt trafik på elbankanal
domkirken i ratzeburg cykelvejene transport på elbenkanal
teltet pakkes sammen efter denne ferie

Vil du se mere tryk på et ikon

til toppen af siden

1.uge

2.uge

ferien slut
teltet pakkes sammen   hjemme igen